top of page

Aktivity projektu ERASMUS+

  • Řízení projektu – organizační zajištění projektu.

  • Síťování a sdílení zkušeností – v rámci této aktivity probíhala online setkání, byly zrealizovány úvodní (25. 10. 2023, ČR) a závěrečný (30. 08. 2024) workshop zaměřené na mezinárodní sdílení zkušeností a dobré praxe, networking a doplněný o exkurze a seznámení s praxí v zemi koordinátora (ČR) a partnera (IT). Víc viz také výstupy a další informace o jednotlivých akcích.

  • Zpracování příručky dobré praxe při práci s rodinami odsouzených ve VTOS.

  • Sdílení a diseminace výstupů projektu.

Změny v realizaci projektu:

Úprava diseminační aktivity: Z konference na národní webináře


Během realizace projektu jsme narazili na významné jazykové bariéry, a to zejména mezi partnery a zapojenými organizacemi. Současné tlumočení se ukázalo jako nedostatečné a často nepraktické. Abychom zajistili srozumitelnost a dostupnost a zároveň byli nákladově efektivní, dohodli jsme se s naším partnerem na nahrazení závěrečné diseminační konference národními online semináři. Každý partner uspořádá vlastní lokální webinář, na kterém představí výsledky projektu a vytvořenou příručku v lokalizovaných verzích (CZ/ENG/IT). Tento formát umožňuje lepší oslovení cílových skupin, zejména těch, které preferují akce pořádané v jejich vlastním jazyce a zemi.

 

Jsme si vědomi toho, že tato změna může působit jako finančně motivovaná, protože webináře jsou ekonomičtější než fyzická konference. Naše rozhodnutí je však založeno na praktických a obsahových důvodech. Na základě dosud realizovaných aktivit a dosažených výsledků je zřejmé, že jsme celkové nároky projektu – profesní, organizační i finanční – podcenili. Faktory jako rostoucí inflace a podcenění jazykových rozdílů mezi partnery EU významně zvýšily náklady, zejména na lokalizaci, překlady a tlumočení.

Přehled nákladů projektu:

 

  1. Přesun rozpočtu na řízení projektu

    Část rozpočtu na řízení projektu jsme (v rámci první změny) přesunuli do Aktivity 2 – Networking a výměna zkušeností. Přesunutá částka cca 4 000 € byla pokryta z našich vlastních režijních zdrojů.
     

  2. Překročení rozpočtu Aktivity 2

    Navzdory navýšení rozpočtu Aktivity 2 jsme jej překročili a pokryli jsme přibližně 1 500 € z vlastních prostředků. Důvodem byly náklady na tlumočení a organizaci dvou workshopů, které původně nebyly v rozpočtu zahrnuty. Naší prioritou vždy bylo smysluplné provedení aktivit, nikoli striktní dodržování jednotlivých položek rozpočtu.

    Za zmínku stojí, že jsme podpořili hodnotnou spolupráci mezi naší partnerskou organizací Yellow Ribbon Run (zaměřenou na zvyšování povědomí a destigmatizaci osob s trestní minulostí) a italskými partnery a věznicemi. Tito aktéři projevili zájem o zavedení či replikaci iniciativy.
     

  3. Náročnost přípravy příručky

    Příprava příručky byla náročnější, než jsme očekávali, a to vzhledem ke složitosti tématu a jazykové koordinaci. Většina překladů a koordinace byla zajištěna interně. Nakonec jsme se rozhodli vytvořit tři jazykové verze (CZ/ENG/IT) místo původně plánované pouze anglické verze, čímž vznikly dodatečné náklady ve výši přibližně 2 000 €, opět hrazené z režijních prostředků.
     

  4. Zvýšení nákladů na jednotlivé výstupy

    S vytvořením tří lokalizovaných verzí příručky fakticky dodáváme tři produkty místo jednoho, což znamená vyšší náklady na překlad, korektury, grafické zpracování a produkci.

 

Závěr:


Nahrazení společné diseminační konference národními webináři bylo praktickým a finančně odpovědným rozhodnutím. Zvyšuje dostupnost a relevanci pro cílové skupiny, podporuje lepší pochopení prezentovaných výsledků a předchází dalšímu překračování rozpočtu. Navíc zpětná vazba naznačuje, že zejména pro naše italské partnery tento formát povede k vyšší účasti a většímu dopadu.

 

Diseminace

 

K informování o průběhu, průběžných dosažených výstupech, proběhlých aktivitách a akcích stejně jako o vlastních výstupech projektu jsme informovali prostřednictvím našich webových stránek a stránek partnera (sekce blog tag Erasmus+: https://www.volonte.cz/blog, na stránce projektu: https://www.volonte.cz/erasmus-plus; https://lentamente.wixsite.com/odvgramigna/copia-di-diverural), dále skrze FB náš i partnera (https://www.facebook.com/volonteczech/; https://www.facebook.com/GramignaODV) a Instagram (https://www.instagram.com/volonteczechops/).

 

Zároveň jsme využívali také newslettery obou organizací a vzájemnou komunikaci, včetně schůzek stakeholderů, zde i v jiných projektech, ve kterých se v rámci práce s odsouzenými řešila také práce s jejich rodinami – před i po propuštění i v rámci mentoringu.

 

V rámci odborné pracovní komunity jsme pak s partnerem šířili výstupy a informace také napřímo v komunikaci s těmito relevantními partnery a také v rámci jednotlivých závěrečných diseminačních akcí (tj. národních webinářů, workshopů a semináře).

 

Širší veřejnost pak cílíme zejména v rámci našich aktivit a sociálních sítích, ale také v rámci našich protistigmatizačních a osvětových aktivit, kde spolupracujeme s organizací Yellow Ribbon Run (https://www.yellowribbon.cz/).

 

Hlavní cílové skupiny byly de facto dvě a sice pracovníci s odsouzenými a jejich rodinami a samotní odsouzení v i po výkonu trestu a jejich rodiny. Jako hlavní kanály pro oslovení cílové skupiny pracovníků s odsouzenými a jejich rodinami bylo de facto jejich přímé zapojení do projektu, účast na národních workshopech i v rámci realizace šetření mezi cílovými skupinami, zapojení do fokusních skupin i přípravy podkladů pro zpracování příručky. Finálním komunikačním kanálem pak bylo konání závěrečných diseminačních akcích zmíněných výše.

 

Cílová skupina odsouzených a jejích rodin pak byla vzhledem také k jejich omezeným možnostem seznámena zejména skrze samotné pracovníky a naše letáky a to jak vězeňské, tak naše vlastní, tak například učitele škol, kteří nás oslovili, nebo jednotlivé spolupracující OSPODy, se kterými často spolupracujeme v rámci práce s odsouzenými a jejich rodinami po propuštění. Jinak ale tato cílová skupina prakticky spadá také do řekněme „Vedlejší“ cílové skupiny, kterou je veřejnost, a kterou oslovujeme zejména v rámci sociálních sítí a akcí typu Yellow Ribbon Run.

bottom of page